Zoeken
A A A

In dit nummer

Op weg naar een nieuw Liedboek

 

De Reformatie van 3 mei besteedt aandacht aan het nieuwe Liedboek dat eind deze maand gepresenteerd wordt. Jetze Baas, namens de GKv bestuurslid bij de ISK, beschrijft de gronden waarop besloten werd een nieuwe liedbundel te maken en het proces van totstandkoming ervan. Ook doet hij aanbevelingen voor het gebruik.

 

ISK staat voor Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied, de organisatie die het project geïnitieerd en uitgevoerd heeft. De stichting wordt gevormd door vertegenwoordigers van de Protestantse Kerk Nederland, de Broederschap van Remonstranten en de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB. Vanaf 2008 sloten de GKv en de NGK zich bij het Liedboekproject aan, een jaar later voegden zich daar twee Belgische kerken bij: de Verenigde Protestantse Kerk en de Evangelisch-Lutherse kerk.

Precies veertig jaar geleden zag het eerste Liedboek voor de kerken het levenslicht: een boek met psalmen en gezangen voor kerkelijk gebruik. Sindsdien is er veel veranderd: niet alleen qua liedkeuze in de kerken en qua taalgebruik, maar er is tegenwoordig bijvoorbeeld ook veel meer aandacht voor de plaats van kinderen in de kerk. Die veranderingen vormden de aanleiding voor de ISK om te gaan werken aan een nieuwe, eigentijdse, liedbundel voor de kerken.

Het nieuwe Liedboek is een bundel geworden met een enorme verscheidenheid aan liederen. Er is een groot aantal liederen blijven staan die ook opgenomen waren in het eerste Liedboek uit 1973, maar er staan bijvoorbeeld ook liederen in uit de Psalmen voor Nu en uit de Opwekkingsbundels. Het bevat als gevolg van de diversiteit van de deelnemende kerken liederen van uiteenlopende signatuur: zowel liederen die de Vrijzinnige geloofsgemeenschap bedienen als liederen die door de verschillende Gereformeerde Kerken kunnen worden gebruikt.

Het boek is geschikt voor het gebruik in diverse zogenaamde leefkringen en situaties:

allereerst natuurlijk voor de erediensten op zon- en feestdagen, maar ook voor overige gemeentevieringen als Vespers, in het pastoraat bij ziekenbezoek en rouwbezoek bijvoorbeeld en voor persoonlijk gebruik thuis. Er staan liederen in voor feestelijke gelegenheden, voor het slapengaan, bij het opstaan, gebeden bij het eten aan tafel enzovoort. Je hebt in elk van die situaties de keuze uit vijf aspecten: psalmen, traditie en vernieuwing, liederen voor tieners, kinderen en jongeren, en liederen voor de verschillende leefkringen en gezongen liturgie. Het Liedboek bevat tevens gezongen liturgieën.

 

In het slot van zijn artikel gaat Baas in op de uitdaging waar kerken voor staan bij de invoering van het Liedboek. Het is overduidelijk bedoeld om uit te kiezen; de plm. 1150 liederen zullen niet in alle kerken en bij iedereen ingang vinden. Baas pleit ervoor om bij de selectie op een andere manier te werk te gaan dan voorheen, toen synodes zich met het selecteren van liederen uit diverse bundels bezighielden. In vrijwel elke gemeente dient een universitair opgeleide voorganger. Gezien zijn opleiding zou hem de bevoegdheid moeten worden toevertrouwd om die liederen te kiezen die bruikbaar, verantwoord en zingbaar zijn. Daarmee is die bevoegdheid ook weer waar zij thuishoort: niet op het niveau van de synode, maar bij de plaatselijke kerk.

 

Het artikel van Jetze Baas kunt u hieronder downloaden.

 

Hebt u belangstelling voor de andere artikelen, dan kunt u hiernaast een proefnummer bestellen.

 

Wilt u reageren op de stelling:

Laat plaatselijke kerken zelf beoordelen of ze het Liedboek gaan gebruiken in de eredienst of niet.

Klik hiernaast op de stelling van de week.

 

Verder in dit nummer van De Reformatie:

Anje de Heer over: Zing de Heer een nieuw Lied – hoe kun je straks thuis of in de kerk met het nieuwe Liedboek aan de slag?

 

De kerk is katholiek of ze is niet (2)

Prof. Barend Kamphuis sprak op het congres Kerk tussen muren en mensen van 23 maart jl. over de katholiciteit van de kerk. In het nummer van 19 april jl. is het eerste deel van die lezing gepubliceerd, waarin hij schreef: Katholiciteit is één van de definiërende eigenschappen van de kerk. Het begrip heeft een kwantitatief aspect: de katholieke kerk houdt vast aan wat ‘altijd, overal en door allen’ is geleerd, maar ook een kwalitatief aspect: zij leeft van de volle rijkdom van het evangelie. In dit nummer van De Reformatie deel 2 van de lezing, over de betekenis van het begrip katholiciteit voor de afgrenzing van de kerk en voor de ruimte waarin zij zich beweegt. Kamphuis: ‘Ruimte betekent dat je niet allemaal op dezelfde plek staat of hoeft te staan.’

 

Rustig slapen

In de rubriek Wandelen met God een bijdrage van ds. Maurits Oldenhuis over slapen. Slapeloosheid kan fysieke en psychische oorzaken hebben, maar ook geestelijke. Als je gaat bladeren in de Psalmen kom je tegen dat psalmdichters veel en vaak wakker liggen. Van Maarten Luther is bekend dat hij eens heeft gezegd: ‘Here God, het is uw kerk, ik ga slapen.’ Gods zorg over ons leven is volcontinu, Hij slaapt nooit.

 

Column (Jan Westert): Om down van te worden

Bijbeltaal (Han Hagg): Om de anderen te dienen, n.a.v. Marcus 10:42-43

Boekbespreking (Hans Schaeffer) van Tim Keller, Het huwelijk.